Kerékpárral a Vasfüggöny két oldalán

Meredek dűlők, finom borok, nyugis környezet és a huszadik század második felének történelme fogadott a szlovén-magyar határvidéken.

img_2132.JPG

Még 33 évvel a vasfüggöny lebontása után is bizsereg bennem valami, amikor autóval, gyalog vagy biciklivel átlépem a határt nyugat felé. A szocializmusra csak a szüleim történeteiből emlékszem, bár van néhány korai bécsi emlékem, ahonnan hazafelé kávét és édességet hoztunk. A szajrét az én hátizsákomba tettük, mert a határőr a gyerek dolgait úgysem ellenőrzi. Akkor még nem értettem, hogy ez miért van, és csak örültem, hogy a schoko-banane nálam landolt.

Ma már szabadon mehetünk keletről-nyugatra és persze visszafelé, de mégis minden alkalommal eszembe jut, hogy 1989 előtt ez nem így volt.

 img_2189.JPG

Mi az a Vasfüggöny

A „Vasfüggöny” elnevezés Churchilltől származik, és azt szimbolizálja, ahogy a hidegháború során a kontinens politikailag kettészakadt a keleti és a nyugati blokkra. A keleti részen élők, így a Szovjetunióhoz tartozó Magyarország lakosait nem engedték át nyugatra. Még akkor sem, ha a határ túloldalán élt a család másik fele. Ezt fizikailag is megakadályozták a határzár építésével, ahol szögesdrótkerítés, aknazár és más technikai rendszerek épültek ki.  Bár a Vasfüggöny 1989-ben lebontására került, amihez a magyar vezetés már nem kért engedélyt, hanem egyszerűen közölték a döntést a szovjet pártfőtitkárral, Mihail Gorbacsovval. A határőrizet csak 2007-ben, a Schengeni egyezményhez való csatlakozással szűnt meg.

 

 

 

img_2187.JPG

Interregionális fejlesztések

Az egykori Vasfüggöny határszakasz, ma hazánk Ausztriával és Szlovéniával határos része. A határrégió adottságai jó lehetőséget kínálnak a kerékpározásra. 2017-ben 4 magyar és 3 szlovén partner fogott össze, hogy egy komplex interregionális projektben kiépítsék a határ menti biciklis turizmushoz szükséges infrastruktúrát.

Az volt a cél, hogy a 9950 km-es, 20 országon áthaladó, 14 Unesco világörökséget érintő és nagyon népszerű EuroVelo 13 Iron Curtain kerékpár útvonalra rácsatlakozzanak a határhoz közeli, térségi kerékpár hálózatok is.

Az EuroVelo13 útvonal észak-dél irányban követi a régi vasfüggöny vonalát a Barents-tengertől, Lappföldön és a Baltikumon át, Lengyelország, Németország, Csehország, Szlovákia, Ausztria és Magyarország érintésével, majd folytatja Horvátország, Szerbia, Románia, Észak-Macedónia, Bulgária és Törökország beiktatásával a kerékpározást a Fekete tengerig. A közel tízezer kilométert végig tekerve aktív történelemórát kapunk a huszadik század második feléből. És persze, a vádlink is erősödik.

img_2175.JPG

Ez a hosszú útvonal jó lehetőség volt arra, hogy a helyi projektekkel be tudjunk kapcsolódni a nemzetközi és regionális kerékpáros turizmusba. A szervezők a Vasfüggönnyel kapcsolatos emlékpontokat alakítottak ki, bővítették a kerékpárbarát szolgáltatásokat, e-töltőpontokat, kerékpáros centrumokat és szállásokat nyitottak, bicajos rendezvényeket tartottak, térképet és applikációt fejlesztettek és tematikus turisztikai csomagokat hoztak létre.  A projekt így hozzájárulhat, hogy a szlovén-magyar és az osztrák-magyar határ mentén sokszínűbb és fenntartható legyen a turizmus.

 

Lenti és Lendva

Bázisnak Lentit választottam, ahol a kerékpározás előtti éjszakát töltöttem. Lentiben van egy nagy termálfürdő és a Szent György Energiapark, jó pár étterem, egy kellemes park és innen indul a csömödéri erdei vasút is.

Itt nem tudtam biciklit bérelni, így a határ túloldalára, a következő úticélig Lendvára autóval mentem át. A szlovén autópályán fizetni kell még akkor is, ha csak pár km-t teszel meg a két város között. Lendvában is szerettem volna e-bike-ot bérelni, de vasárnap miatt nem volt nyitva a kerékpár központ. Mivel épp leszakadt az ég, ezt nem bántam annyira és így autóval mentem fel a meredek szőlős domboldalra.

 

Vinarium

A Vinarium Lendava (szlovénul nem Lendva, hanem Lendava) egy modern kilátó, ahonnan 53,5 méter magasból élvezhetjük a 360 fokos panorámát a szőlő felett egészen a Mura folyóig. Innen Szlovénia, Horvátország, Ausztria és Magyarország is belátható. A tetőre lift vagy 240 lépcsőfok visz fel. A torony aljában egy kellemes kis kávézó van, minimális ételkínálattal.

img_1809.JPG

Lendva vasárnap kellemesen nyugis volt, de érezhető, hogy egykor nagy élet volt itt. A fő utcán jó pár étterem, kocsma és cukrászda van, a templom és zsinagóga mellett múzeumokat rejtenek a kapualjak. A lendvai várról már a 12. századból volt emlék, ma múzeum található itt. Szomszédjában egy borospince.  

Egy izgalmasan giccses olasz étteremben, a Restaurant Bella Venezia-ban ebédeltem, amit szívesen ajánlok a hatalmas adag ételeivel. A szomszédos Sparban pedig helyi „szuveníreket”, lekvárt és csokit vettem.

 

Tudtad?

Lendva Guinness világrekorder. 2021. őszén hat szakács és 20 segítő, 15 óra alatt egy 1801 kilós bográcsgulyást főzött. Ez lett a világ legnagyobb bográcsos egytálétele, amiben 680 kg hús (marha, vad, sertés), 400 kg vöröshagyma, 400 kg burgonya, 4kg fokhagyma, 22 kg fűszer és 12 liter helyi bor volt.img_1830.JPG

 

E-bike

Másnap elektromos kerékpárral indultam el a kirándulásra az Őrségi Nemzeti Parkból. Őriszentpéterből szervezett tekerések is vannak, de én egyedül indultam el az Őrség-Goricko útvonalon. Az őrségi e-bike helyszíneiről itt írtam. A szlovén és magyar határ egy része az erdőben van, így a tekerés a kis falvak, lankák és egyenes műutak után meglehetősen változatos volt.

Menet közben őrtornyok, lesek voltak, elhaladtam a régi bajánsenyei határátkelőpont mellett is. Az e-bike óriási előnye, hogy a dombokon nagyon könnyen fel lehet vele menni, kevés erőbefektetéssel. A bicajok aksija sokáig bírja. Én csak 40 km-t tekertem és szinte alig merült az aki.  

 

A Határkőpark az erdő közepén Szalafő előtt található. Ez a két ország közötti információs pihenőpont. A fedett faépület mellett lehet szalonnát sütni. A régi vasfüggöny egy darabját felépítették, történelmi fényképek és leírások vannak magyarul és szlovénul. Itt az erdő közepén tudatosult bennem a Vasfüggöny lebontásának fontossága.  

 img_2225.JPG

Tudtad?

A nyugati határszélre való látogatáshoz engedélyt kellett kérni, még munka-vagy rokonlátogatás esetén is.

A rendszerváltás előtti Magyarországon a nyugati határ felé közlekedőket rendszeresen igazoltatták a személyautókban és a vonatokon is.

A magyar-osztrák határra épített S100-as rendszer megépítése 1969-71 között kb. 20 millió forintba, mai áron kb. 1 milliárd forintba került.

Az S100-as határrendszerhez 85 000 db. betonoszlopot vásároltak Franciaországból (ami a Vasfüggöny túloldalán volt…)

Az aknazár felszedését megnehezítette, hogy az aknákat föld alatti vízmozgások és földmozgások elmozdították. A munka során több baleset is történt.

Magyarországon a határőrséget 1946-ban alapították és 2007-ben szűnt meg a Schengeni csatlakozás után.

  

Aktuális programokért érdemes a projekt facebook oldalát felkeresni.  

 

7295f580cacefeef3a5fa3ef9de4cfb5.jpg

A projekt az Interreg V-A Szlovénia-Magyarország Együttműködési Program keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://balazsutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr1617842339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Instagram

Szállásfoglalás

Booking.com

Címkék

Airport (4) Amerikai Egyesült Államok (17) Anglia (5) art (14) athen (3) Ausztria (4) Ázsia (6) a világ leggiccsesebb naplementéi (3) a világ második legjobb állása (12) Balázs utazik (4) beach (6) Berlin (13) biztonság (3) bor (3) budapest (3) Budapest (11) business lounge (3) club med (7) cool (11) costa (10) covid (10) cruising (3) desztináció marketing (3) disneyland (3) dubai (3) Ecuador (3) elnökválasztás (3) Európa (3) feelaustria (3) Finnország (4) Florida (4) food (3) foto (9) franciaország (10) Galapagos szigetek (3) gasztro (14) GermanyAwaitsYou (3) görögország (10) hajó (12) hotel (7) Ibiza (4) Japán (4) Kalifornia (4) karácsony (3) karácsonyi ajándék (6) karib szigetek (17) Kína (5) London (13) London2012 (5) Los Angeles (3) Magyarország (11) Malmo (3) mauritius (9) Miami (7) Miami Beach (4) Mikulás (7) Motto (3) museum (3) naplemente (6) Naxos (3) Németország (15) New York (12) NEW YORK (6) New York City (4) nyaralás (3) oasis of the seas (16) Olimpia (4) Origo (4) Őrség (4) Őrségi Nemzeti Park (3) párizs (5) Peking (5) Press (39) provence (5) rádió (3) Reggeli (3) repülés (10) repülőtér (4) roadtrip (3) Rovaniemi (3) royal caribbean (18) RTL Fókusz (5) RTL KLUB (10) Sajtó (26) sajtozsemle (28) Samsung (6) Samsung Global Blogger (8) Spanyolország (7) st. john (3) st. martin (4) strand (4) Svajc (3) Svédország (3) Szingapúr (3) sztárok nyomában (4) tenger (3) tengerihajó (3) Tokio (3) Tokyo (3) USA (33) utazás (10) utazas (47) video (47) Washington (4) Washington DC (3) where the hell is matt (3)
süti beállítások módosítása