Nem történt hiba, nem a képszerkesztő kolléga keverte össze a bécsi és budai panorámaképeket Ausztria új utazásösztönző reklámjaiban.
Az osztrákok a koronavírus kapcsán újfajta marketingbe kezdtek, ugyanis nem a saját ikonikus helyeik szerepelnek a nyári reklámfilmekben és hirdetésekben, hanem a küldőországok látványosságait használták fel. A magyar közönséghez szóló kisfilm a budapesti Erzsébet hídon készült, ahonnan látszik a budai vár, a Parlament és minden, ami a kettő között van.
Akkor most Budapestre vagy Bécsbe utazzak?
Egy grazi srác, Norbert élménybeszámolóját halljuk, ahogy körbe néz a hídon. „Olyan jó, hogy Magyarországra utazhattam. Milyen jó lesz Téged is vendégül látni nálunk, Ausztriában.”
A 20 másodperces szpot egy snittből készült, vágás nélkül. Nem látunk ütemes, drámai zenére gyorsan változó alpesi táját, Sacher tortát, bécsi Pratert, hegyi tavakat vagy síközpontokat. Nincsenek drónos felvételek a nemzeti parkokban vágtázó lovakról, sem a naplementében koccintó modellekről vagy villogó diszkófényekben bulizó fiatalokról. Hiányoznak az ikonikus látnivalók és élmények, amelyek általában megjelennek a klasszikus desztinációs reklámokban.
Nekem nem hiányoznak, mert a kliséket már ismerjük Ausztriáról. Olyan közel vagyunk egymáshoz, hogy sógoréknak már nem kell megmutatniuk a szomszédnak, hogy mi mindent kapunk, ha átlépünk Hegyeshalomnál.
Az osztrákok reklámja ezért hatásos.
Az érzelmekre hat (mint a legtöbb reklám), de valahogy mégis másképp. Mélyebbre ássa magát ez a reklám a lelkünkben. A kölcsönösség elve van benne, ami pedig pszichológia.
Én elmegyek hozzád látogatóba és jól érzem magam, megnézem a nevezetességeidet, eszem-iszom a néped konyhájából és költöm a pénzt. Segítem a gazdaságod a koronavírusból kilábalni. Cserébe milyen jó lesz, amikor te jössz majd hozzám és ugyanezt teszed. Hiszen barátok vagyunk, akik a bajban segítik egymást, vagy legalább felebarátságból viszonozzák azt, amit kaptak.
Mivel Norbert Grazból már idejött, most nekünk kell menni Ausztriába. A becsületünk nem engedheti, hogy adósok maradjunk. Ugye, most már látjuk, hogyan befolyásolt minket Norbert Grazból.
A kölcsönösség elvét sok helyen alkalmazzák a marketingben. A közértben, amikor kóstolóval kínálnak, nagyobb eséllyel vesszük meg a kóstolt terméket, mert a génjeinkben van, hogy viszonozni akarjuk, amit kaptunk. A bevásárlóközpontban ajándékba kapott miniszappan vagy illatminta is hasonló hatást érhet el. De ha a pincér a számlánál egy kis mentolos cukrot ad nekünk ajándékba, valószínűleg több borravalót fog kapni.
Ez a reklám persze nekünk csak úgy működik, ha magyarul beszélnek benne és számunkra könnyen felismerhető képeket látunk. Ugyanez a kampány a szomszédos országokban nem működne. Viszont az Österreich Werbung (vagyis az Osztrák Turisztikai Ügynökség) a fontosabb küldő piacokra mutációkat készített. Mindenhol ugyanaz a sztori: egy osztrák egy adott nemzet jellegzetes helyén egy hídon nézelődik. A szöveg hasonló mindenhol.
A szlovákoknak szóló verzióban az Öreg hídról látjuk a pozsonyi Várt, a cseh verzióban pedig a prágai Károly híd van a középpontban.
A tervek szerint 15 országban fogják elindítani a „Travel Builds Bridges”, vagyis az utazás hidakat épít elnevezésű kampányt, ahogy szépen megnyitnak a határok. A híd erre egy klasszikus kép, mert összeköt minket, segítségével át tudunk kelni az akadályokon és a híd túloldalán új lehetőségek várnak. Ez a koronavírus utáni határnyitásokhoz remekül passzol.
Hasonló szlogent és logót használt Ausztria 2015-ben az Eurovíziós Dalfesztiválkor, bár akkor a zene kötött össze minket, most pedig az utazás. A távolkeleti és észak-amerikai vendégek idén nyáron nem fognak Európába utazni, így nem valószínű, hogy a Brooklyn Bridge vagy a tokiói Szivárvány-híd szerepet kap majd a kampányban, de a londoni Tower Bridge-re sem látok túl nagy esélyt.
Azt gondolom, hogy ez a kampány be fog kerülni a turisztikai tankönyvekbe. Addig viszont idén nyáron leróhatjuk a „tartozásunkat” az osztrákok felé és felfedezhetjük Bécs múzeumjait, Burgenland magyar vonatkozásait és a Fertő tavat. Bejárhatjuk Salzburg, Tirol vagy Karintia hegyi ösvényeit, tavait és nemzeti parkjait vagy csak sasszézhatunk a Mariahilferstrasse és Parndorf között.
Biztonsági tájékoztató az osztrák üdüléshez - ha Ausztriába utazol, ezek fontosak
UPDATE (2020.jún.17): Norbertről találtam egy másik képet.
#travelbuildsbridges #ausztria #feelaustria #desztinációmarketing
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ABC Jozsi 2020.06.18. 21:22:34
gybala · http://www.balazsutazik.hu 2020.06.24. 15:44:02
Légy résen (érted, nem elírás) a növényzetre és az állatvilágra , ahogy haladsz az útvonalon: www.google.com/maps/about/behind-the-scenes/streetview/treks/grand-canyon/
Ez a kanyon déli részén lehetséges, amit az amerikai nemzeti park szolgálat üzemeltet. Én a nyugati sziklák egyikén ülök (Eagle Rock-nak hívják a részt), ahol a SkyWalk üveg híd is van. Ezt a Hualapai indián nemzet irányítja és itt nem lehet lemenni kirándulni a völgy aljába, ahol a rés van (érted, nem elírás :-)).