Lábnyom nélkül Stuttgartba

Egykor az egyik legrosszabb levegőjű német város volt, idén a legfenntarthatóbbá választották. Hogyan utazzunk autóval és repülővel, ha környezettudatosak vagyunk? Irány Stuttgart CO2 lábnyom nélkül. untitled_blog_graphic_facebook_post.png

 

Nem szokványos módon vágunk neki, hogy megnézzük Stuttgartot, 2022 legfenntarthatóbb német városát és az autózás bölcsőjét. Az persze adja magát, hogy ezt egy Mercedes-szel tegyük, de ezt még megcsavarjuk azzal, hogy egy új EQV kisbuszt viszünk magunkkal. Illetve, az elektromosság visz minket egészen Stuttgartig.

Az avatatlan olvasónak lehet az EQV sokat nem mond, ahogy az avatatlan blogger sem tudott róla sokat semmit. Ez egy elektromos autó, ami nem zabálja a benzint, csak az áramot kell bele nyomni és amivel környezettudatosabban lehet utazni. Nem vagyok nagy autórajongó, szeretek repülővel utazni, de tudva, hogy a CO2 lábnyomom így alacsonyabb lesz, könnyebben indultam el a 900 kilométeres távolságnak. Újságíró útitársaimmal a hosszú úton azzal nyugtattuk egymást, hogy aki így utazik, az jó ember. Vagy mégsem?

Tényleg karbonsemleges?

Az elektromos autó CO2 lábnyoma utazás közben lehet, hogy nulla, de ne felejtsük el, hogy ezt az autót is hasonló módon állítják elő, mint a benzinest, ráadásul ritka természeti elemeket is felhasználnak az akkumulátorhoz, ami akár jobban is megterhelheti a környezetet. Valamint ezek az akkumulátorok az életük végén nehezebben hasznosíthatók újra. És lehet, hogy menet közben tisztán utazunk, de az áram, amit az autóba töltünk nem biztos, hogy megújuló energiaforrásból származik. Mi pont ezért preferáltuk az IONITY gyorstöltő állomásokat, mert azok 100%-ban megújuló energiát használnak, így az utazásunk valójában karbonsemleges volt.

 3_2.png

Egy ilyen hosszú útra jól meg kell tervezni az utazást az elektromos autóval. Nem csak úgy belevágunk a német sztrádába, aztán majd megállunk, ahol kifogy épp az áram. Kezdő e-Midfahrerként egy appon (ABR - A Better Routeplanner) állítottam be minden paramétert a fogyasztásról, sebességünkről, időjárásról, hogy az algoritmus kiadja a legoptimálisabb útvonalat Budapest és Stuttgart között. Néztem a töltőpontokat, amikre szintén érdemes regisztrálni előre, hogy a helyszínen flottabban menjen a szolgáltatás. Volt, hogy menet közben változtatni kellett a terveken, és ahogy haladtunk Magyarországon és a havas Ausztrián át, úgy ismertük meg az EQV Mercedes-t. Elfogyasztottunk jó pár kávét és sütit, gyakran néztünk a műszerfalra, hogy lássuk mennyit bír még az autó aksija. Volt néha stressz, hogy vajon ki bírja a következő töltőoszlopig, de ezt tudjuk be annak, hogy most először utaztunk mindannyian ilyen kisbusszal.

A 900 kilométeres utat végül 5 töltéssel nyomtuk le (töltésenként kb. 30-40 perc várakozással), ami hosszabb és talán drágább is volt, mintha egy hagyományos kisbuszban csapattuk volna a benzingőzben. Az egész napos kocsikázás után végül késő este érkeztünk Stuttgartba és azzal a tudattal dőltem be a Hotel Maritim hatalmas franciaágyába, hogy jó ember vagyok, mert (majdnem) karbonsemlegesen utaztam Stuttgartig. Másnap a szálloda fantasztikus svédasztalos reggelije után nekivágtunk Stuttgart felfedezésének.  

 img_3863.jpg

 

Stuttgart alapok, légszennyezettség és fenntarthatóság

 

Baden-Württemberg tartomány fővárosában 635 ezer ember él, de ha a határait kicsit odébb húzzuk meg, akkor több, mint 5 millió lakójával a stuttgarti térség az ország negyedik legnagyobbja. Pörög a business, mert több német nagyvállalatnak itt van a központja, köztük a Mercedes-Benz, Daimler AG, Porsche és Bosch. A város egyik különlegessége, hogy meredek szőlőültetvények veszik körül és így egy völgyben helyezkedik el. Az ipari város a nagy területű parkok miatt mégis egészen zöldnek tűnik.

Stuttgartnak híresen rossz volt a levegője.

A városvezetés sok mindent kipróbált, hogy csökkentse a légszennyezettséget és a károsanyag kibocsátást, védje a természetet, tisztán tartsa a vizeket és a levegőt és spóroljon az energiával.

Mohafalat építettek, hogy az megszűrje a káros anyagokat, megemelték a parkolási díjakat a belvárosban és átalakították az úthálózatot. Jelenleg népszerűsítik a carpoolingot (egy autóban többen ülnek egyszerre különböző háztartásból), hogy kevesebb autó legyen az utakon. Sőt, még az öregebb dízel autókat is kitiltották a városból (EURO6 alatti besorolás). Ne felejtsük el, hogy mindeközben ez a német autók egyik legfontosabb városa, ami pedig az ország termelésének fontos részét adja. (Ráadásul a Daimler gyárban dolgozók pedig 20% kedvezménnyel vásárolhatnak új autókat.)

img_3845.jpg

 

Fejlesztették az elektromobilitást, ami nem csak az elektromos autókat jelenti, hanem bicajokat, rollereket és robogókat is. A városi áramszolgáltató bevezette a Stella sharinget. A kék színű elektromos motorokat egy appon keresztül akár a turisták is olcsón és gyorsan bérelhetik.  

Város-szerte 200 nyilvános elektromos töltőállomás van, ahol az elektromos autókat lehet tölteni, de 2022 közepéig még 350 új helyszínt alakítanak ki.

A megnövekedett online vásárlási szokások miatt a belvárosi csomagszállítást megpróbálják úgy racionalizálni, hogy olyan belvárosi mikró-elosztóközpontokat alakítanak ki, ahonnan az árut az utolsó kilométerekre biciklis futárok szállítják ki, így csökkentve még jobban az autók számát.  

Még mindig sűrű az úthálózat és persze autóból is bőven akad, sok az építkezés de mégis város-szerte érezhető a fenntarthatóságra való törekvés. Ezért utaztunk ide mi is elektromos kisbusszal és a várost is erre fókuszálva indultunk felfedezni Ulrich Burkhardt helyi idegenvezetővel. 

img_3996.jpg

 

Látnivalók

 

Kilátás a szőlőtőkék közül

Kevés olyan nagyváros van, amelyet szőlő vesz körül. A stuttgarti borvölgy kis túlzással a belvárosig ér. A meredek földeken különleges technikára és tudásra van szükség, hogy friss rizlingből, klasszikus pinot noir-ból és trendi sauvignon blanc-ból készítsenek cuvée borokat. A helyi termelőknél a melegebb évszakban kóstolásra is van lehetőség, addig maradnak a belváros borbárjai. A stuttgarti borvidék Németország legnagyobbja 40 km2-es területével. A panorámát új felhőkarcolók sem fogják zavarni, mert tilos magas épületeket építeni, hogy azok a levegő áramlását ne befolyásolják és hamarabb „szellőzzön ki” a város.   

 img_3887.jpg

 

Lépcsők

Több, mint 400 lépcsősor vezet a völgyből felfelé. A Stäffele-t a 19. században építették a helyi borászok, hogy könnyebben elérjék a meredek szőlőteraszokat. Ulrich a helyi idegenvezető szerint ezek a lépcsők abban is segítenek, hogy kevesebb forgalom legyen a városban, mert így kerülőmentesen hamarabb hazajuthatnak a helyiek. Persze ha nem a heti nagybevásárlásból jönnek… img_3867.JPG

A magasabb pontokra a „Zacke”-vel is fel lehet menni. A tömegközlekedés része ez a fogaskerekű vasút, ami egy 18%-os emelkedőn szállítja a városlakókat és turistákat. Érdemes a Santiago-de-Chile-Platz-nál leszállni a remek kilátásért. 

Tudtad? Zöld tetők

Mivel a város egy medencében van, az épületek háztetői szinte mindenhonnan láthatók. Ezért is, na meg a fenntarthatóság miatt zöld felületekkel futtaták azokat be, amelyek szigetelnek, valami oxigént is termelnek és még vizuálisan is szépek. Egy új törvény szerint Baden-Württemberg tartomány lesz az első, ahol 2022-től kötelező a napelemek felszerelése az újonnan épített nem lakóépületek tetejére.

 

img_3872.jpg

 

Kínai kert

A csodálatosan manikűrözött kertet és pagodát 1993-ban építették a nemzetközi kertkiállításra, aminek Stuttgart adott helyszínt. A különböző országok és delegációk bemutatott kertjei közül a kínai volt a legkülönlegesebb, mert kulturálisan annyira különbözött mindentől, ami körülötte volt. Az eredeti kínai alapanyagokból készült kertet a delegáció a városnak adományozta, az pedig a legöregebb szőlőültetvény dombjának tetejére költöztette. A holdkapu, a tó, a pagoda és a pados kilátó teljes ZEN nyugalmat áraszt a nyüzsgő város felett, még a csendes elektromos buszok zaja sem zavar be.  

 

 

Stuttgart TV torony

A tv tornyok ősét építészeti mesterműnek titulálták, amikor 1956-ban megnyílt.  A 217 méteres telekommunikációs torony volt az első, amit vasbetonból készítettek és ami a hasonló épületek prototípusa lett. A város egyik ikonjának a tetején kilátó, étterem és kávézó található.

 img_3931.jpg

 

Galambhotel

Nem egy szokványos turisztikai látvány, viszont fenntarthatósági szempontból annál izgalmasabb. A városi galambokat nem sokan szeretjük. Én néha félek is a repülő szürke bombázóktól és morcosan nézek a nénikre, akik kenyérdarabokkal etetik ezeket a madarakat. Gyakran pont ezért szarnak egyébként mindent össze, mert a számukra nem egészséges pizza, sültkrumpli és chips darabokat eszik meg a gyorséttermek teraszairól. A stuttgarti galambprojekt részeként a városban több helyen galambhoteleket hoztak létre, ahol a madarak az idejük nagy részét töltik. Szakértők és önkéntesek etetik őket a megfelelő táppal, tisztítják a dúcokat és cserélik ki a valódi tojásokat műanyag tojásokra, hogy ne legyen túlszaporulat. És mivel a galambok ragaszkodnak az „otthonukhoz”, ezért oda fognak piszkítani és nem a város köztereit pecsételik össze. 

 img_3832.jpg

 

Stuttgart21  

A Stuttgartot Ulmmal összekötő vasúti projekt jelenleg Európa legnagyobb építkezése, ami nem kevés botrányt okozott az elmúlt években. Nem csak egy új központi pályaudvar épül a városban, hanem a régió városi fejlesztését, ökológiáját és gazdaságát is meg fogja változtatni. Persze, ha elkészül valamikor, mert a szuperdrága nagy beruházás 2021-ben még javában zajlik és az építkezésből úgy tűnik, hogy jó pár év kell még ahhoz, hogy minden úgy nézzen ki, mint a látványterveken.

Eddig ez egy fejpályaudvar volt, vagyis csiki-csukizva jártak a vonatok ki-be, de az új állomáson és persze az új síneken már át lehet haladni, ami segíteni fogja az új városi fejlesztéseket is. A 60 km hosszú új vasútvonal fele alagutakon keresztül halad, így kényelmesebb és gyorsabb lesz az utazás a sváb Alpokon keresztül. A régióban élőknek kevesebbszer lesz szüksége autókra. A repülőteret 8 perc alatt lehet majd elérni a jelenlegi 27 perc helyett vonattal. A két város közötti utazási idő is majdnem a felére csökken.

Mivel a vasúti sínek a föld alá kerülnek, ezért új, használható városi terek jönnek létre. A palota kertjét megnagyobbítják, több zöld felület lesz, az új modern városrész (Rosenstein Quartier) pedig fenntartható és klímabarát lesz. A levegő minősége javulni fog várhatóan. A zaj csökkeni fog, mert az alagutak felett természetes földréteg lesz, ami jó hangtompító.

Az egyik nagy újdonság az a 28 tartókehely, amelyek segítségével természetes fényt tudnak közvetlenül a föld alatti állomásra juttatni.

2021 nyarán az építési területből koncerthelyszín lett, ahol összesen egy zenész és egy néző vett részt a komolyzenei mini koncerten. Az 1:1 festival ezzel akarta megsegíteni a koronavírus miatt bajba került művészeket. 

Az ITS (InfoTurmStuttgart) egy konténerekből összerakott ingyenes kiállítótér, ahol a multimédiás terveket lehet megnézni és a tetőteraszról akár követni is lehet az építkezést. Érdemes sok élelemmel érkezni, ha a végét is látni akarod, mert az várhatóan 2025. decemberében lesz. 

 1to1_festival_1-scaled-e1627461442120-1920x1331.jpgforrás: ITS press

1_1.png

 

Das Grüne U Park

A hatalmas U alakú park 8 kilométer hosszan zöldesíti a várost és kapcsolja össze a különböző kerteket és parkokat, így alkotva közel 6 km2-nyi zöld területet. Helyenként az autópályán és vonatsínek felett gyalogos hidakon lehet jelenleg átkelni.

 

Shopping Stuttgartban

 

A több, mint 1 km hosszú Königstrasse bevásárlóutca egyedi üzletekkel, nagy áruházakkal, kávézókkal és éttermekkel van tele. A főpályaudvarnál kezdődik, ahol a városi turisztikai információs iroda is található (a térképeket és szórólapok akár digitálisan is magunkkal vihetjük a QR kód beolvasása után, ami egy környezettudatos megoldás, bár én a mai napig szeretem a papírtérképeket).

img_3998.jpg

A Stuttgart Tourismus irodájában van egy szuvenírbolt, ahol helyi különlegességeket árulnak, például  borgyöngyöt konzervdobozban, amit helyi szőlőből készítenek és különleges előétel és ételdekoráció.

Van egy különleges bolthálózat, aminek az egyik egysége is itt van. A Weltladen egy olyan német kiskereskedelmi ernyőszervezet, ahol minden árú és szolgáltatás a méltányos kereskedelem (fair trade) része. És habár a szupermarkettben is lehet ilyen etikus gazdaságból származó termékeket venni, ezek az üzletek nem a haszonra, hanem az egyéni gyártókra és a politikai nyomásgyakorlásra helyezik a hangsúlyt. 

Ha már shopping, akkor ezeket az üzleteket ne hagyd ki, mert organikus és fair trade holmikat lehet kapni a slow-fashion nevében: a Greenality és a schlecthmensch különböző márkák gyűjtőhelye, az ohne PlaPla-ban minden műanyagmentes, a Glore concept store elnyerte az egyik legszebb német butik címet és a ruhák mellett organikus piperék is kaphatók.  Ezekben a butikokban többek között a som/skat stuttgarti divatmárka darabjai is megtalálhatóak. Ők a slow fashion vonalat képviselik és olyan időtálló ruhákat készítenek, amik alapanya öko és Európából van. Az eyd clothing (empower your dressmaker) ruháit is a fenti üzletekben lehet megvenni. A márka megalkotói nemcsak a környezetbarát divat mellett tették le voksukat, hanem elsősorban azokat az embereket támogatják, akik a ruhákat készítik. A varrónőkre koncentrálnak és azoknak adnak lehetőséget az új élethez, akiket egykor kizsákmányoltak vagy emberkereskedelem, prostitúció áldozatai voltak.

Érdekes, hogy a fast fashion üzletek, mint az ír Primark is próbálnak zöldíteni. A papír bevásárlózacskójukat a használat után karácsonyi csomagolópapírként lehet használni.  

Tudtad? Fair Trade City

Stuttgart 2013 óta Fairtrade City. Ezzel a plecsnivel a város garantálja, hogy támogatja és küzd a méltányos kereskedelemért és a méltányos munkakörülményekért az árukat termelő országokban is. Németországban közel 700 méltányos kereskedőváros van, amelyek teljesítik az 5 kritériumot: a helyi tanácsban fair trade kávét és termékeket használnak, egy min. háromtagú csapatnak kell koordinálnia a tanúsítvány megszerzését (politika, üzleti élet, civil területről). A helyi üzletekben (virágbolt, étterem) legalább 2 fairtrade terméket kell kínálni és az állami intézményekben, iskolákban és templomokban fair trade oktatást kell végezni. A helyi médiának be kell számolnia a folyamatokról. 

2013_dachkampagnenlogo_stuttgart-e1500571615470.jpg

 

Palotatér

A város szíve, amely a 18. században még a katonai gyakorlatok és felvonulások tere volt. A barokk parkba később már a helyiek is bemehettek, ekkor épült a Jubileum oszlop, aminek a tetején Concordia, a harmónia istennője van. Mögötte van az Új Palota, amely a 19. század közepéig a württembergi királyok rezidenciája volt. Ma a tartomány minisztériumai találhatóak az épületben. A szomszédban múzeumok vannak és az operaház, valamint a tartományi parlament.

 

 

Markthalle

Imádom a vásárcsakokat és piacokat, főleg azokat, ahol a zöldség-gyümölcs mellett a helyi standokon még falatozni is lehet. A stuttgarti vásárcsarnok Németország egyik legjobba, amit 1914-ben szecessziós stílusban építettek. Az alsó szinten a delikát boltok és kóstolóhelyek vannak, a felső szinten elegáns, de nem pökhendi éttermek és designbolt. A világ konyháinak alapanyagai mind megtalálhatóak az utca szinten a 33 különböző árusnál. A spanyol hentes, a török édességbolt, a francia sajtos, a görög olívabogyók, az egzotikus gyümölcsös, a magyar delikátesz úgy sorakoznak egymás mellett, mintha egy United Colors of Benetton reklámot látnánk.

 

Az mondjuk nem a fenntarthatóság zászlóshajója, hogy távoli vidékekről is érkeznek ide áruk, de vannak a városban hagyományos piacok is, ahol helyi és őstermelők kínálják a regionális termékeket. A Königsstrasse-n egy ilyenbe is belefutottam.    

 

 

Bolhapiac

A szomszédos Karlsplatz-on szombatonként bolhapiac van, ahol a gagyik mellett lehet valódi kincseket is találni, legyen szó antik karácsonyfadíszről vagy egy gyűjtői kisautóról. A bolhapiac a régi tárgyaink újrahasznosításának egyik jó példája.

 

Dorotheen Quartier

Az új városrész közvetlenül a történelmi belváros mellett van. Kortárs épületek, egy városi bambuszkert, drága butikok, az elegáns Breuninger áruház található itt és egy Tesla szalon is. A lakó és üzleti negyed kombináció energiatudatos tervezéssel épült. A felületek, a tető, a homlokzat úgy lettek kialakítva, hogy azok anyagai elnyeljék vagy éppen taszítsák a hideget/meleget, így spórolva a fűtéssel és hűtéssel. Az irodaházaknál természetes ventilláció van, az ablakok ráadásul nyithatók, ami az irodáknál ritka, így azzal is lehet a hőérzetet állítani.  

 

A negyed egyik kávézójában beültem egy forró italra és répatortára. Az elviteles kávét akár RECUP-ban is rendelhettem volna, ami egy többször használható műanyag pohár. Ez a több díjjal kitüntetett német vállalat azért jött létre, hogy csökkentse a városokban található hatalmas szemétmennyiséget úgy, hogy az eldobható poharak és tálak helyett újrafelhasználható betétdíjas alternatívát ad.

img_4240.jpg

Így működik: rendelésnél a RECUP-ba kéred az italod, ami 1 euro extra betétdíjat jelent. A következő alkalommal a poharad becserélik egy tisztára vagy vissza is válthatod. A RECUP-ot a kávézó elmossa a mosogatógépben, mint a hagyományos bögréket. Így, akár ezerszer is használható ugyanaz a pohár. Németország-szerte már 10 000 helyen lehet a RECUP-ot használni (kávézók, éttermek, pékségek, menzák). A számuk biztos, hogy nőni fog, mert 2023-tól új csomagolási szabályokat fogadott el a német parlament, így az összes étteremnek kötelező lesz felajánlani a vevőinek egy újrahasznosítható alternatívát az elviteles italokhoz.

 

Tudtad? Pohárszemét

Németországban évente 2,8 milliárd eldobható papírpoharat használnak. Az újrafelhasználható poharakkal évente akár 11 000 tonnával kevesebb CO2 kibocsátás lehet, 43.000-rel kevesebb fát vágnak ki a papír elkészítéséhez, 40.000 tonnával kevesebb szemét keletkezik, 23.000 tonnával kevesebb nyersolajat fognak felhasználni az eldobható poharak polyethylene rétegéhez és a műanyag fedőhöz, 390 millió kWh áramot spórolnak meg a gyártás során (110.000 háztartás éves energiaellátása), amihez 2,3 milliárd literrel kevesebb víz kell (ami 18 millió ember egynapi vízhasználatával egyenlő mennyiség). Forrás

 

Városi könyvtár

Stuttgartban van a világ egyik legizgalmasabb könyvtára. A Stadtbibliothek kívül-belül egy építészeti remekmű amit a Yi Architects tervezett. Olyan, mintha egy piramist a feje tetejére állítottak volna és a csúcsra úgy tudsz eljutni, hogy lefelé haladsz. De emlékeztet az indiai lépcsős kutakra is, amelyek aljában gyűlik a víz és a lépcsőkön tudsz eljutni a megfelelő szintre vizet meríteni. A visszakerülő könyvek egy futószalagon száguldoznak az épületben a szintek között, ami kívülről az esti megvilágításban elég szürreális élmény. A könyvtárba ingyenesen be lehet menni körbe nézni és lapozgatni, a környékén bevásárlóközpont és éttermek is vannak. A központi pályaudvar pár metróállomásra található.

 

Nahát!

A Klimasparbuch Stuttgart 2022 ingyenes füzetben a városlakóknak a mindennapi fenntartható életstílushoz adnak praktikus ötleteket és 12 kedvezményes kupont, amit a csomagolás-mentes vagy fair trade üzletekben lehet beváltani vagy akár egy ingyenes napkollektor-beszerelés tanácsadásra is felhasználhatók. 

 

Termálfürdők

Ki gondolta volna, hogy Stuttgartban van a legnagyobb természetes ásványvíz forrás Nyugat Európában. A 19 természetes forrás tölti meg naponta 22 millió liter vízzel a város termálfürdőit és medencéit. A három melegvizes fürdő közül én a kultikus Mineralbad Berg-et próbáltam ki, ami az 50-es évek hangulatát idézi az idén megújult köntösében. Az alapár a medencék használatát tartalmazza, a szauna feláras. Van kinti hideg medence és kellemesen meleg fedett medencék.  A természetes vizet a város kútjaiból akár meg is kóstolhatjuk.

 

 

Mercedes-Benz múzeum

Nem hoznak különösképpen lázba az autók, de ebben az autómúzeumban villámgyorsan száguldott el az a jó pár óra, amit itt töltöttem. A 9 emeletes épület egy csoda, ahogy belül minden kanyarog, mint a dupla DNS spirálja és fel sem tűnik, hogy több kilométert teszel meg 160+ legendás jármű között.

 

A múzeum az egykori Mercedes gyár területén található, itt van ma is a cég központja. Itt született meg az első benzinmotoros gépkocsi 1886-ban, így lett a Daimler cég a világ legrégibb autógyártója.  Az első motoros járművektől a legendás autókon és sportkocsikon keresztül, az új elektromos autókig és a jövőbeli önvezető és egymással kommunikáló járgányokig van mit nézni. A különböző korokat ügyesen helyezik el archív fotókkal, fényekkel és zenékkel.

Ajánlom az idegenvezetős körbenézést, mert így kb. 2 óra alatt egy átfogó képet kaphatsz erről a német örökségről. Ha még annak is izgalmas volt ez a múzeum, akit az autók nem érdekelnek, el lehet képzelni, hogy a rajongóknak mit jelenthet és mennyi időt akarnak majd itt eltölteni.

 

Tippek

  • A belépőjegyed nézd meg alaposan, mert lehet, hogy egy ajándék kávékupont is tartalmaz.
  • Az alagsorban a jövő autóiról van egy kiállítás, ami ingyenesen látogatható.
  • Ha Mercis csecsebecsét szeretnél, akkor adj magadnak időt a szuvenírboltban, mert hatalmas a kínálat.
  • Az alagsorban van egy étterem, ahol megkóstolhatod a helyi ízeket, így a Maultaschent (szájtáskák), ami egy tipikus sváb étel. A hússal, zöldségekkel és fűszerrel töltött derelye a legtöbb helyi étterem étlapján megtalálható, ahogy a lencsefőzelék tésztával is (Spätzle).
  • Ha oldtimer Mercedes-szel érkezel, leparkolhatsz közvetlenül a múzeum előtti emelkedőn.
  • Ha többen fedezitek fel a múzeumot, próbáljátok ki a giga csocsóasztalt a szuvenírbolt mellett.

 

A környéken rengeteg látnivaló van az autók rajongóinak, köztük Gottlieb Daimler szülőháza és emlékhelye, a Motorworld Region Stuttgart, ahol több száz különleges autó van kiállítva egy régi repülőtér csarnokaiban és a szintén designos Porsche múzeum.

 

 

Szállás

A város turisztikai hivatalának oldalán meg lehet nézni azokat a szállodákat, amelyek fenntarthatósági besorolással rendelkeznek. Ha a Stuttgart Marketing oldalán foglalsz szobát, ajándék tömegközlekedési bérletet is kapsz. Én a Maritim Hotel Stuttgartban töltöttem három éjszakát, amely Németország legnagyobb családi tulajdonban lévő szállodalánca.   

Ez a hotel is figyel a fenntarthatóságra: pár éve átálltak LED világításra, mozgásérzékelő kapcsolók vannak a folyosókon, így feleslegesen nem égnek a lámpák (főleg éjszaka), a wc-ben van lehetőség kis öblítésre, ami kevesebb vizet használ és a zuhany vízmennyiségét is szabályozzák. A szemetet a lehető legszelektívebben kezelik és a partnereik által a legtöbbet újrahasznosítják. A szobák felújítását jó minőségű és strapabíró anyagokból készült bútorokkal oldják meg, hogy azok hosszú távon használhatók legyenek.  

Az étteremben helyi és idény termékeket próbálnak használni, amiket a környék szolgáltatóitól szereznek be. Arra is figyelnek, hogy minimalizálják az áruszállítással járó lábnyomot és csak pár beszállítótól vegyenek árut, így csökkentve a kamionos szállítást. Az étteremben egyre több vegetáriánus ételt kínálnak és újrahasznosítható üveges italok vannak a műanyagok helyett.

A konyhában nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy minél kevesebb legyen az ételmaradék. Ugyanis, ami egyszer a vendégek elé került, de nem fogyasztották el, azt kötelező kidobni. A stuttgarti egyetemmel együtt kifejlesztettek egy programot, amelyben éveken keresztül mérték és rögzítették, hogy mennyi ételmaradék keletkezett. Az adatok segítségével tudják szabályozni, hogy miből mennyit rendeljenek és mennyi ételt készítsenek a konyhán a svédasztalos reggelikhez. A kínálótálcákon kevesebb étel van, de azokat gyakrabban töltik újra és a vendégtányérok is kisebbek lettek, így nem szednek túl sok felesleget.

 

A rendezvényszervezésnél van külön „green meeting” ár és együttműködnek a Deutsche Bahn vasúttal, hogy azok kedvezményes áron kínálják a vonatjegyeket a résztvevőknek. Szinte a hotel összes dolgozója tömegközlekedéssel jár a munkahelyére. A szennyest környezettudatos mosóporral tisztítják, a parkolóban van elektromos autótöltő (feláras) és a szórólapjuk alapján néha ők is kínálnak 3 napos tömegközlekedési jegyet a szobák mellé (jelenleg nem tartalmazza a weboldaluk).

Ami a legjobban tetszett, hogy az ajtóra ki lehetett tenni egy kis zsákot, ami jelezte, hogy nem kérem a szoba takarítását és a törülközők cseréjét aznap. Ezért reggelre egy kis meglepetés került a szütyőbe (csoki, gyümölcs, virágmagok), benne egy 2 eurós kuponnal, amit a recepción leadva egy jótékony szervezetet támogathatok (jelenleg az Aktiongruen szervezet méhészeti programját). A hotel vendégei átlagosan havonta 1500 eurónyi kuponnal támogatják a szervezetet.

További hotelekért Stuttgartban kattints ide.

 

Booking.com

Utazás

 

Haza a Eurowings járatával utaztam közvetlenül légi úton. Szerettem volna környezettudatosan, tömegközlekedéssel kimenni a stuttgarti repülőtérre, de a hajnali indulás miatt mégis a taxi mellett döntöttem. Pechemre, nem egy elektromos autó vitt ki, de az legalább Mercedes volt. Ha a Stuttgart21 vasútprojektet befejezik, akkor 8 perc alatt juthatok majd ki vonattal a reptérre.

A másfél órás repülőutam 94 kg káros CO2-vel szennyezte a levegőt. Viszont a lelkiismeretünket és persze a környezetünket utólag is zöldre moshatjuk a Lufthansa csoport CompensAID programjával. Itt lehetőség van kárpótolni a Földünket a károsanyag kibocsátásáért: 60 eurót befizetve választhatom a Sustainable Aviaton Fuel opciót és azonnal kompenzálok mindent vagy 2 euróért ültetnek a nevemben egy kis fát, ami a 94 kg CO2-t 10 év alatt egyenlíti ki.

  

Tudtad? Fenntartható Repülő Üzemanyag

A „fenntartható repülő üzemanyag” lesz a jövő kerozinja, amit megújuló energiával állítanak elő. A Lufthansa csoport jelenleg az elektromosság-alapú üzemanyag, az úgynevezett Power-to-Liquid (PtL) üzemanyag előállításán dolgozik. A PtL technológia megújuló elektromosság, víz és az atmoszférában és iparban található CO2 keveréke, amiből szintetikus nyersolajat állítanak elő, ami feldolgozva kerozin lesz. Ezt még nem tudják ipari mennyiségben gyártani, de hosszútávon az egyik megoldás lehet a CO2-semleges repüléshez.

A Stuttgart Airport-on az előcsarnokban a becsekkolásnál vagy landolás után azonnal kompenzálhatjuk a repülésünket. Van egy atmosfair kioszk, ahol ki lehet számolni a lábnyomunkat és bankkártyával online befizetni az ellensúlyozását. Itt kevesebből is lehet zöldíteni az utazásunkat, az önkéntes támogatást különböző klímavédő projektekre valamint a fenntartható üzemanyag fejlesztésére költik.

str_atmosfair_t1.jpgForrás: Stuttgart Airport

A Budapest-Stuttgart távot vonattal is meg lehet tenni, akár már egy átszállással is. A Keletiből Railjettel Münchenbe 7 óra az út, onnan még bő 2 óra Stuttgart. 

 

Jó emberek vagyunk?

A fenti példákból látszik, mi mindent tud egy város és annak lakói tenni, hogy környezettudatosabban éljenek. Stuttgartban sem sikerült még a légszennyezettség problémáját megoldani, a klímaváltozást sem saját maguk fogják megoldani, de talán a központi intézkedésekkel, új rendelkezésekkel, rengeteg innovációval és civilek bevonásával lehet tenni egy élhetőbb városért. Persze, sok mindenbe beleszól a politika és a különböző ipari lobbik sem segítik a folyamatokat.

Talán, mindezek mellett a saját agyunkban kell erősebbre állítanunk a zöld kapcsolót és a saját döntéseinkkel tudjuk fenntarthatóbbá tenni az életünket és persze az utazásainkat is. A legjobb a Földnek az lenne, ha ki se tennénk a lábunkat otthonról, húst egyáltalán nem ennénk és csak biciklivel közlekednénk, de lássuk be ez sokunknak nem opció.

 

Az utazásokról nem akarok lemondani, de 2022-ben még jobban fogok figyelni arra, hogy fenntarthatóbban és etikusabban utazzak.

 

Karbonsemleges utazás?

A stuttgarti utazásom "majdnem" karbonsemleges lett. Odafele az új Mercedes EQV elektromos kisbusszal mentünk és megújuló energiaforrásból származó áramot töltöttünk bele, Stuttgartban gyalog, elektromos autóval és tömegközlekedéssel utaztam. Vittem az utántöltős kulacsomat, de vettem műanyagpalackos kólát és húst is ettem. A hotelbren a szoba takarítást nem mindennap kértem. Hazafele repülővel utaztam, aminek lábnyomát utólag 60 euró befizetésével azonnal kompenzáltam. Ez messze nem nullás lábnyom persze, de kezdetnek nem rossz.

 

Az utazást a Német Turisztikai Hivatal (DZT) szervezte és támogatta. A beszámoló, ahogy mindig a saját véleményemet tükrözi.

Kövess a Facebookon, Instagrammon és Youtube-on!

 

Németország cikkek a blogon:

Koblenz - Németország romantikus kincsesládája 

Ezek a legjobb zöld helyek Berlinben

8 nem klasszikus látnivaló Berlinben

 

 

#Németország #Stuttgart #VisitGermany #GermanyTourism #EnjoyGermany #MercedesEQV    

 

4_1.png

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balazsutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr616808454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Instagram

Szállásfoglalás

Booking.com

Címkék

Airport (4) Amerikai Egyesült Államok (17) Anglia (5) art (14) athen (3) Ausztria (4) Ázsia (6) a világ leggiccsesebb naplementéi (3) a világ második legjobb állása (12) Balázs utazik (4) beach (6) Berlin (13) biztonság (3) bor (3) budapest (3) Budapest (11) business lounge (3) club med (7) cool (11) costa (10) covid (10) cruising (3) desztináció marketing (3) disneyland (3) dubai (3) Ecuador (3) elnökválasztás (3) Európa (3) feelaustria (3) Finnország (4) Florida (4) food (3) foto (9) franciaország (10) Galapagos szigetek (3) gasztro (14) GermanyAwaitsYou (3) görögország (10) hajó (12) hotel (7) Ibiza (4) Japán (4) Kalifornia (4) karácsony (3) karácsonyi ajándék (6) karib szigetek (17) Kína (5) London (13) London2012 (5) Los Angeles (3) Magyarország (11) Malmo (3) mauritius (9) Miami (7) Miami Beach (4) Mikulás (7) Motto (3) museum (3) naplemente (6) Naxos (3) Németország (15) New York (12) NEW YORK (6) New York City (4) nyaralás (3) oasis of the seas (16) Olimpia (4) Origo (4) Őrség (4) Őrségi Nemzeti Park (3) párizs (5) Peking (5) Press (39) provence (5) rádió (3) Reggeli (3) repülés (10) repülőtér (4) roadtrip (3) Rovaniemi (3) royal caribbean (18) RTL Fókusz (5) RTL KLUB (10) Sajtó (26) sajtozsemle (28) Samsung (6) Samsung Global Blogger (8) Spanyolország (7) st. john (3) st. martin (4) strand (4) Svajc (3) Svédország (3) Szingapúr (3) sztárok nyomában (4) tenger (3) tengerihajó (3) Tokio (3) Tokyo (3) USA (33) utazás (10) utazas (47) video (47) Washington (4) Washington DC (3) where the hell is matt (3)
süti beállítások módosítása