5 különleges hely Ausztriában

Gyönyörű a természet, elvarázsol a táj, közel van és ha a határok is megnyílnak, az idei nyár sláger úti célja lehet Ausztria.

Összeszedtem néhány emlékezetes osztrák élményem, amikbe befért a nagyváros eldugott kincse, a mestermű termálfürdő, a menő alpesi táj, a világörökség tóvidék és egy filmhelyszín is.

Nyugati élmények

Az első külföldi utazási élményeim Ausztriához kötődnek. Emlékszem, ahogy apám hátra szólt a Lada Samaraban a hegyeshalmi határnál, hogy most jófiúként kell viselkedjek, mert a határőr bácsi ellenőrzi az autókat. Az én hátizsákomban pihentek ugyanis a Mariahilfer Strassen vásárolt nyugati kávék és csokik.

Bécs, azóta jelenti nekem a nyugatot.

Eltelt jó pár év. Lement több osztrák bevásárló körút és a határellenőrzés is megszűnt. Már vonattal jártam Bécsbe kirándulni. Egy kötelező hely volt, ahova mindig bementem: a Múzeumnegyed mellett található Starbucks kávézó. Ugyanis sehol máshol Magyarországhoz közel nem volt ilyen kávézó és engem az amerikai emlékek miatt, ez nagyon vonzott. Kicsit New Yorkban érezhettem magam, pedig csak 3 órányira voltam otthonról. Tinédzserként is ez volt számomra a Nyugat. Ma már persze autentikusabb helyekre ülök csak be egy klasszikus Kleiner Braunerért.

img_4289.jpgFotó: Balázs utazik

Ahogy beutaztam a világot, rájöttem, hogy Bécs nem is annyira nyugati és sokkal inkább emlékeztet Budapestre, mint a londoni vagy párizsi nyüzsire. Bécset néha unalmas helynek gondoltam, de mégis nagyon megkedveltem. Beláttam, hogy nem kell itt úgy pörögni, mint a Sohoban vagy a Montmartre-on. Bécs ekkor már csak a nagyon nyitott „kisnyugat” volt számomra, ahova bármikor kiugorhatok.

Aztán az egyetem miatt Bécsben kötöttem ki és pár évig minden hónapban ingáztam. Jó volt ebben a nyugati miliőben tanulni. Ekkor már szinte minden a megszokott volt, hiszen a szupermarketben ugyanazt a kávét és csokit vettem meg Magyarországon, sőt már Budapesten is megnyíltak a Starbucksok.  A nyugati feeling Ausztriáról a fejemben teljesen átalakult, talán kicsit el is tűnt.

img_1447.JPGFotó: Balázs utazik

Aztán jött a pandémia és nem lehetett utazni. New York, London és Párizs is bezárt. Majd Bécs is elérhetetlen lett. Így, amióta 9 hónapja itthon vagyok utazás nélkül, ismét elkezdett hiányozni a nyugat.

És habár közel van, nincs határ és csokiért sem kell már a szomszédba utazni, úgy érzem, ha legalább Bécsig elmehetnék most, az olyan lenne, mint 25 évvel ezelőtt, a nagybetűs nyugaton.

Öt különleges hely Ausztriában:

1. Grinzing, Bécs

A Grinzing negyed az egyik kedvenc helyem a város felett. A kanyargó úton már érezni a bécsi erdő illatát és felfelé a hőmérséklet is egy kicsit hűvösebb lesz. A buszvégállomásán van az am Kahlenberg kilátópont, ahonnan az egész várost látni. A nyüzsis belváros, a Duna és a borvidék nyugalmát a templom harangjai törik meg.

img_4811.JPGFotó: Balázs utazik

Érdemes itt a szőlő ültetvények között kirándulni, betérni egy kis étterembe vagy egy tipikus heuriger-be, ahol a helyi borokat lehet kóstolni. Nyáron semmiképp nem szabad kihagyni a pop-up borászatokat, ahol a szőlőtövek között a rögtönzött asztaloknál lehet nézni a naplementét és fogyasztani a helyi specialitásokat.

2. Neusiedl See

2020. júniusában is nagyon vártam arra, hogy a pár hónapnyi utazós kényszerszünet után külföldre mehessek. Biciklitúrára kirándulásra indultunk a Fertő tóhoz. A fertőrákosi szállás volt a bázisunk, ahonnan áttekertünk Ausztriába. Úgy éreztem akkor, mintha a vasfüggöny túloldalára mentünk volna át (ehhez hozzájárult persze a történelmi kapcsolódás is). Még a határtáblánál is meg kellett állnunk egy szelfire. A kontraszt nagy volt a határ két oldalán található települések között. Takaros kis falvak, rendezett utak és járdák, szemét sehol, kávézók és kisboltok a faluközpontokban.

img_1052_resize.JPGFotó: Balázs utazik

A Mörbisch melletti szőlőben félmeztelenül bicajoztunk a napsütésben, majd megálltunk a hangulatos Rustban, ahol gólyák pihentek a házak tetején és hihetetlen virágpompában fogyasztottunk egy frissítő sört. Átkompoztunk a tó másik oldalára, ahol Illmitzig tekertünk a nemzeti parkban.

Az utazás egyik fénypontja a vacsora volt Oggau-ban. Az eső miatt a Gut Oggau biodinamikus-borászat szabadtéri udvara nem üzemelt, így a pajtájában terítették meg a rusztikus asztalt, körülöttünk mezőgazdasági gépek és traktorok parkoltak. A magyarul beszélő pincér a ház specialitását ajánlotta, mindenből hozott kóstolót (füstölt sonka, friss kecskesajt, reszelt mangalica hátszalonna, birkasajt pesztóval, a legjobb paradicsomsaláta, sajtos házi szalámi kapros-narancsos mustárral, füstölt angolna és harcsa tormás habbal, bodzaecetes uborkasaláta, ceviche, grillezett cukkini chilis túróval). A burgenlandi borok izgalmasok voltak, az ételek eszméletlen jók, a hangulat az eső ellenére is tetőfokára hágott.

img_1326_resize.JPGFotó: Balázs utazik
img_1348_resize.JPGFotó: Balázs utazik

3. Kitzbühel

A sí világkupa egyik futamán jártam az alpesi régióban. Óriási pörgés volt a legnépszerűbb tiroli síterepen. Ausztria és talán egész Európa síelő elitje itt volt. A sípályán készítettem interjút David Coultharddal és Niki Laudával, ami fiatal riporterként nagy szó volt. Itt tapasztaltam meg először, hogy a síelés nem csak a sportolásról szól, ahol naplemente után visszamegyünk a szállásra és pihenünk, hanem bizony belevághatjuk magunkat az aprés-ski-be, vagyis az esti bulikba is.

179895_10150368486210427_6032629_n.jpgFotó: Balázs utazik

A 230 kilométeres sípályarendszer része a legendás Hahnenkamm lesiklópálya is, ahol a világversenyek vannak. Én hóekében is alig tudtam lejönni a szuper meredek pályán, de a végén azért büszke voltam, hogy a nagyok mellett pár eséssel, de nekem is sikerült. A részidőmet inkább hagyjuk.

Az is élvezheti a hegyi panorámát, amit a szuper modern és designos síliftekkel könnyen el lehet érni, aki nem űz semmilyen téli sportot. Nyáron a hűvös hegyi tavak nyújtanak felfrissülést a bicajozásból és túrázásból. A közeli Schwarzsee az egyik legszebb ilyen tó Ausztriában.

4. Bad Blumau

Stájerország tartomány egyik legfelkapottabb része, viszont mégsem érzed azt fullasztónak, sőt a varázslatos zöld tájban remekül lehet feltöltődni és egy kicsit elvonulni. Vagy éppen mozgásban lenni, kerékpározni és kirándulni.  A Rogner Bad Blumau termálfürdőben a táj és az építészet egybeolvad, itt nincsenek éles sarkok vagy egyenes vonalak. Az organikus formákat, az arany kupolákat, a táncoló ablakokat, a sétálható füves háztetőt és játékos színeket az osztrák Hundertwasser álmodta meg és tervezte. A világ legnagyobb lakható művészeti alkotásában lehet éjszakázni, de akár napijegyet is válthatunk a fürdőbe.

940x525px_luftaufnahme_03_2.jpgFotó: Steiermark Tourismus

A hotel területén 14 medence és két hőforrás található, a Vulkaniából 3000 méter mélyről jön fel a meleg víz tele ásványkincsekkel és természetes sótartalommal, amitől selymesnek érzed a vizet. Ez erősíti a bőrt, támogatja a vérkeringést és segíti az anyagcserét.

Innen érdemes Grazba ellátogatni, ami 60 km-re található és kiváló kulturális és művészeti kínálattal rendelkezik.

3543_c_steiermark_tourismus_harry_schiffer_resize.jpgFotó: Harry Schiffer / Steiermark Tourismus

5. Salzburg

Salzburg valamit nagyon jól csinál. A városnak rengeteg híres ikonja van, ami ide vonzza a látogatókat. Én egy amerikai barátnőmmel jártam itt először, aki a „klasszikus európai művészetet” kereste itt. A világörökségi barokk város remek programokat nyújt. A Mozart kultúra sem véletlen, hiszen itt született a kis Amadeus. A kulturális és zenei élet pezseg a városban, legyen szó múzeumról, kiállításról vagy éppen koncertekről. Az erőd, a palota, a templomok, a kertek és a városi hegy megmászása közben energiát ad a Café Fürstben vásárolt eredeti pisztáciás-mandulás édesség, a Mozart-golyó.

lowres_00000080926_original-salzburger-mozartkugeln-cafe-fuerst_tourismus-salzburg-gmbh.jpgFotó: Tourismus Salzburg GmbH

A Muzsika hangja film rajongóinak kötelező felkeresni a forgatási helyszíneket. A filmben szerepelő Von Trapp család története valódi és az apácából lett nevelőnő valóban összeházasodott a megözvegyült kapitánnyal, akivel családi kórust alapítottak és Amerikába költöztek. A régióban érdemes felkeresni az Untersberg-et, ahol Julie Andrews a hegyoldalon a film nyitó dalát énekli vagy megnézni a Mirabelle palota kertjében a szökőkutat, ahol a do-re-mi-re táncolnak a gyerekek.

lowres_00000096303_sound-of-music-schloss-hellbrunn-pavillon_salzburgerland-tourismus.tifFotó: SalzburgerLand Tourismus

Korona-helyzet

Ausztria idén nyáron több okból is jó választás lehet: közel van, autóval elérhető, rengeteg szabadtéri programlehetőség van, sok helyen lehet kirándulni, sportolni, feltöltődni, ahol nem kell a tömegtől tartani.

A beutazási szabályok egyelőre szigorúak, jelenleg a turisztikai célú utazás nem megengedett, de májusban várható lazítás. Utazás előtt mindenképp informálódjunk az aktuális állapotokról ezen a linken.

Érdekelhet még a blogról:

Hova, hogyan és mennyiből utazhatunk idén nyáron? (2021)

Budapesti panorámával népszerűsítik Ausztriát

#feelaustria

A bejegyzés az Osztrák Turisztikai Hivatallal együttműködésben készült. A bejegyzés a saját élményeimet, véleményemet tükrözik.

Tervezz előre és nézz körül, hogy milyen szállások vannak Ausztriában: Booking.com

Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bontottcsirke 2021.04.26. 07:54:39

Ausztria nagy kedvenc, nekem egy kicsit steril, de inkább oda mint ide.

nyelv-ész 2021.04.26. 16:08:11

Sosem értettem ezt a nyugatra vágyódást... Voltam én is számtalanszor mindenfele, még a vasfüggöny korszakában is, és valóban, Ausztria rendezettebb, gazdagabb, de semmivel sem jobb ott lenni, mint itthon. El lehet "pörögni" Magyarország számtalan helyére, ahol vannak érdekes dolgok. Termálfürdőben és borvidékekben ráadásul jobb a felhozatal, és nem csak a turista-lehúzó helyekre lehet menni.

TamásD 2021.04.26. 19:25:37

Hááát... ok, a szerző leírt néhány helyet, ami neki tetszett vagy szép emlék köti oda. De... azért Ausztria kapcsán a Fertő-tavat vagy egy fürdőkomplexumot, esetleg a turisták által jól ismert Salzburgot említeni különleges helyként... szerintem ennél bármelyikünk tud mondani 5 érdekesebbet/szebbet/eldugottabbat, stb. Persze minden szubjektív, meg saját vélemény...

gybala · http://www.balazsutazik.hu 2021.04.26. 22:11:58

@TamásD: Én örömmel veszem, ha írsz ide kommentbe 5 érdekesebb/szebb/eldugottabb helyet Ausztriában. Hamarosan szeretnék menni és kíváncsi vagyok mások ajánlataira. :-)

gybala · http://www.balazsutazik.hu 2021.04.26. 22:17:15

@nyelv-ész: Itthon is rengeteg eszméletlen jó hely van az biztos, viszont a tudat, hogy "külföldre/nyugatra" mész, ad egy pluszt. Lehetnek akár apróságok, amik bagetellnek tűnhetnek: más íze van a sajtnak, más reklámok szólnak az autórádión, más tévéműsorok vannak, az Aldiban árulnak olyat, amit itt nem, más az utcatábla, a szemetes, stb. És a tudatalatti, hogy átléped a határt és nem "otthon" vagy, nem a megszokottban veszel részt... az euróval fizetés...

Nézd át a blogot, vannak belföldi élménybeszámolók is. A tapasztaltom az, hogy habár vannak remek helyek itthon (bor, fürdő) de a kisebbek sok esetben nem tudják felvenni a versenyt a szomszéddal. Ezen javítanunk kell, utazóként az elvárosainkon, szolgátatóként pedig a minőségen.

TamásD 2021.04.27. 09:05:59

@gybala:

Ok,nézzük azokat a helyeket, amik nekem nagy élmény jelentettek :)

1. A Narzissenfest Bad Aussee-ben és a környező tavakon. Május végén/június elején egyfajta virágkarnevál a tavon úszó virágkompozíciókkal, ünnepléssel, virágkirálynő választással.
2. Friss pisztrángot enni a Bodensee (a Schladming-Haus fölött a hegyekben megbúvó pici Bodensee) partján, miután körbesétáltuk a tavat, vagy még inkább felmentünk a feljebb lévő vízesésekhez.
3. Kisgyerekes családdal: egy éjszakát eltölteni a Graz melletti Styrassicpark (dinopark) 5m magasan lévő lombkorona házikóiban (és éjszaka arra ébredni, hogy a gyerek fél, mert mintha kaparászást hallott volna az ajtó felől :)
4. Nyári gleccsertúra a Dachstein gleccseren, megnézve a jégbarlangot és a 5 fingers kilátót utána.
5. Végigbiciklizni a Salza folyó szurdokába Grimming és Bad Mitterndorfig között, aztán lecsúszni a zipline-on Gröbming fölött.
6. A bregenzi nyári karnevál Voralbergeben a "nagy" Bodensee partján

ezek nagyon bejöttek nekem :)

gybala · http://www.balazsutazik.hu 2021.04.27. 16:07:46

@TamásD: NAGYON JÓK! utánuk nézek és lehet a következő bestof-ban már ezek közül is lesznek! köszi!
Booking.com

Instagram

Szállásfoglalás

Címkék

Airport (4) Amerikai Egyesült Államok (17) Anglia (5) art (17) Art is Business (4) athen (3) Ausztria (4) Ázsia (6) a világ leggiccsesebb naplementéi (3) a világ második legjobb állása (12) Balázs utazik (4) beach (6) Berlin (14) biztonság (3) bor (3) Budapest (11) budapest (3) business lounge (3) club med (7) cool (11) costa (10) covid (10) cruising (3) desztináció marketing (3) disneyland (3) dubai (3) Ecuador (3) elnökválasztás (3) Európa (3) feelaustria (3) Finnország (4) Florida (4) food (3) foto (9) franciaország (10) Galapagos szigetek (3) gasztro (15) GermanyAwaitsYou (3) görögország (10) hajó (12) hotel (7) Ibiza (4) Japán (4) Kalifornia (4) karácsony (3) karácsonyi ajándék (6) karib szigetek (17) Kína (5) London (13) London2012 (5) Los Angeles (3) Magyarország (11) Malmo (3) mauritius (9) Miami (7) Miami Beach (4) Mikulás (7) Motto (3) museum (3) naplemente (6) Naxos (3) Németország (20) New York (12) NEW YORK (6) New York City (4) nyaralás (3) oasis of the seas (16) Olimpia (4) Origo (4) Őrség (4) Őrségi Nemzeti Park (3) párizs (5) Peking (5) Press (40) provence (5) rádió (3) Reggeli (3) repülés (10) repülőtér (4) roadtrip (3) Rovaniemi (3) royal caribbean (18) RTL Fókusz (6) RTL KLUB (10) Sajtó (28) sajtozsemle (30) Samsung (6) Samsung Global Blogger (8) Spanyolország (7) Spektrum Home (3) st. john (3) st. martin (4) strand (4) Svajc (4) Svédország (3) Szingapúr (3) sztárok nyomában (4) tenger (3) tengerihajó (3) Tokio (3) Tokyo (3) Törökország (3) USA (33) utazas (48) utazás (10) video (47) Washington (4) Washington DC (3) where the hell is matt (3)