Szeged a design szupersztrádán

Szegedről eddig sohasem a kortárs design jutott először az eszembe. A népművészetes helyes kis papucsok, a halászlé és a paprika, a nagymúltú, klasszikus épületek inkább a tradicionális vonalat erősítik. A legutóbbi szegedi utazásom során azonban azt láttam, hogy Szeged rálépett a design szupersztrádára és sorra nyitnak a szuper helyek. Persze van itt EU-s támogatás meg családbarát befektetési kapcsolat a rendszerrel, amiről a HVG egy éve írt is, de engem most kifejezetten a végeredmény érdekelt.   szegeddesign_city.png

Évek óta úgy járok Szegedre, hogy reggel megyek, este jövök, de most egy éjszakát maradtam és nagyon jól éreztem magam. Kicsit olyan volt, mintha külföldön lennék. Csak mentem az orrom után és minden sarkon meglepetés várt.

A Science Hotel-ben laktam, ami kívülről egy modern épület, belülről egy zseniális ékszerdoboz. Tudományos tematika a modern designbútorok körül. Az egyik falfelületen könyves szekrény matrica díszeleg, kár, hogy nem valódi „szagos” könyvek roskadoznak a polcokon. A könyvtár hangulat adott, a régies nehéz barna bőrkanapék új lendületet kapnak a színes székekkel és az indusztriális csillárokkal. Az ünnepi díszítés egy könyvekből készült karácsonyfa volt, természetesen antikváriumi könyvekből összerakva. A reggeli magyaros és bőséges, a bejelentkezés villámgyors volt, kedvesek voltak és az éjszaki bárkínálat 250 Ft-os melegszendvicse is nagyon baráti volt. A szobák hangulatosak, mindegyikben egy tudományos kísérlet vagy matematikai képlet a dekoráció. Az éjjeli szekrényen magyar könyvek sorakoztak. Egy retró izraeli útikönyv és a versgyűjtemény voltak a kedvenceim. A szobák mérete nem hatalmas, az ágy viszont igen és még kényelmes is. Látszik, hogy olyanok tervezték meg a szállodát, akik maguk is utaznak, mert a kapcsolók és dugaszok pont ott vannak, ahol azoknak lennie kell. A reggel 10-es kijelentkezés kicsit meredek, de senki nem szólt egy szót sem, hogy tovább maradtam a szobában. A belváros és a sétálóutca pár perc alatt gyalogosan elérhető. Egy éjszaka reggelivel kb. 12 000 Ft-ba kerül. 

A Kárász utcában is nyíltak (számomra) új helyek. A Lobby Café egy klasszikus hangulatú kávézó, étterem elegáns bézs bútorokkal és remek kiszolgálással. Budapesti árakhoz képest nagyon baráti ide beülni egy kávéra és sütire. 

Miközben egyik helyről mentem a másikba, úgy hogy nem voltak terveim, csak követtem a megérzésemet belebotlottam néhány klasszikus szegedi épületbe is. A Reök-palota a város szecessziós gyöngyszeme, ami a borús időben kicsit szomorúan feszített a buszmegálló mögött, bár a vízivirág motívumai a bimbók és a liliomok és a hullámos homlokzata még így is a Tiszára emlékeztetett. Az épületet harmincpár évesen Magyar Ede tervezte 1907-ben aki ezzel bekapcsolta Szegedet az európai művészeti körforgalomba. Nekem Gaudí barcelonai épületei ugrottak be elsőre.

p1100722_resize.JPG

Itt láttam meg a híressé vált szegedi picsaembert is, aki aprócska forrónaciban és egy szűk kis bundácskában sétált el mellettem. Senkinek nem okozott feltűnést, a helyiek biztos hozzá vannak már szokva. Meglepődtem azon, hogy csupán engem döbbent meg a fickó, aki pedig aztán látott szerte a világban furcsa fazonokat. Elhagytam a Szent Anna forrást a fürdő mellett, ahol a szökőkútból ömlik a termálos gyógyvíz és bárki odamehet az üvegjét megtölteni. Ásványi anyagokban gazdag volt a víz és mivel egy pár órás vonatozás még előttem volt, ezért nem mertem inni a gyógyvízből.  

 Az Új Zsinagóga felé keveredtem, amely az ország és Európa egyik legnagyobbja. A szomszédos házban kellett csöngetni, hogy kinyissák az épületet. Hatalmas belső tér, amit ha szeretnél kivilágítva látni, akkor egy százast be kell dobni a gépbe és két percig „lőn világosság”. A közel 50 méter magas épület, amely 1340 fő befogadására képes mór-szecessziós stílusban készült, de barokkos, gótikus és román elemek is vannak. Persze ez nem nagy meglepetés, hiszen az 1900-as években ez az eklektikus stílus nagyon menő volt. Szokatlan az imaasztal feletti boltíven a héber szöveg mellett a magyar, mely szerint „Szeresd felebarátodat, mint tenmagadat!”. Roth Miksa üvegkupolája és ólomüvegablakai gyönyörűek. Ahogy az egyiken a pálmafák mögött kinéztem mintha ismét nyár lett volna.

Körbejártam az épületet kívülről, majd belebotlottam a Tiszavirág Szegedbe. Kávézó, étterem és design szálloda. A szegedi főrabbi lakott a polgári házban egykoron. Tradíció és kortárs tervezés az épület minden részében és a menülapon is. Nagy terek, hangulatos bútorok, amelyek modernek, de mégis kényelmesek. A lámpatestek geometriája és fénytörésük nagyon meleg hangulatot árasztottak. Elkértem az étlapot, ahol tradicionális alapanyagokból készült kiváló ötletek voltak. Itt már a pesti árak a jellemzőek, sőt a borjú bécsit petrezselymes krumplival és paradicsomsalátával osztrák áron mérik 4500 Ft-ért. Én a déli ajánlat mellett döntöttem és ettem egy nagy tál isteni burgonyakrémlevest (900 Ft), ami előtt friss kenyér és olívás tunkoló érkezett, majd desszertnek gesztenyetortát Earl grey zselével (1250 Ft) rendeltem. A pincérnőnek mondtam, hogy nagyon meglepett Szegednek ez az új designos arca, mire megkérdezte, hogy szakmabeli vagyok-e, mert a helyiek nem igazán értékelik vagy tudnak mit kezdeni a kortárs formatervezéssel. 

Az egy nap nem volt elég, hogy mindent megnézzek, pláne, hogy az ottlétem nagy része a munkáé volt. Legközelebb a megújult Dóm és környéke és az Art Hotel Szeged és a Cool Tour Cafe lesz a felfedezni való. Talán még a Szabadtéri Játékok előtt.  

Ha ismersz még designos helyeket a környéken, akkor a kommentben várom! Addig csatlakozz a Facebook oldalhoz hogy frissen értesülj az új írásokról. 

 

Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

https://balazsutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr438169258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Booking.com

Instagram

Szállásfoglalás

Booking.com

Címkék

Airport (4) Amerikai Egyesült Államok (17) Anglia (5) art (17) Art is Business (4) athen (3) Ausztria (4) Ázsia (6) a világ leggiccsesebb naplementéi (3) a világ második legjobb állása (12) Balázs utazik (4) beach (6) Berlin (14) biztonság (3) bor (3) Budapest (11) budapest (3) business lounge (3) club med (7) cool (11) costa (10) covid (10) cruising (3) desztináció marketing (3) disneyland (3) dubai (3) Ecuador (3) elnökválasztás (3) Európa (3) feelaustria (3) Finnország (4) Florida (4) food (3) foto (9) franciaország (10) Galapagos szigetek (3) gasztro (15) GermanyAwaitsYou (3) görögország (10) hajó (12) hotel (7) Ibiza (4) Japán (4) Kalifornia (4) karácsony (3) karácsonyi ajándék (6) karib szigetek (17) Kína (5) London (13) London2012 (5) Los Angeles (3) Magyarország (11) Malmo (3) mauritius (9) Miami (7) Miami Beach (4) Mikulás (7) Motto (3) museum (3) naplemente (6) Naxos (3) Németország (20) New York (12) NEW YORK (6) New York City (4) nyaralás (3) oasis of the seas (16) Olimpia (4) Origo (4) Őrség (4) Őrségi Nemzeti Park (3) párizs (5) Peking (5) Press (40) provence (5) rádió (3) Reggeli (3) repülés (10) repülőtér (4) roadtrip (3) Rovaniemi (3) royal caribbean (18) RTL Fókusz (6) RTL KLUB (10) Sajtó (28) sajtozsemle (30) Samsung (6) Samsung Global Blogger (8) Spanyolország (7) Spektrum Home (3) st. john (3) st. martin (4) strand (4) Svajc (4) Svédország (3) Szingapúr (3) sztárok nyomában (4) tenger (3) tengerihajó (3) Tokio (3) Tokyo (3) Törökország (3) USA (33) utazas (48) utazás (10) video (47) Washington (4) Washington DC (3) where the hell is matt (3)
süti beállítások módosítása